--------------------
Náš skúsený tím je tu stále pre Vás.
Ďakujeme za dôveru a prajeme veľa bezpečných kilometrov.
Pre zákazníkov poskytuje tzv. štítkovanie pneumatík (labeling) prvotné informácie o kupovanej pneumatike. Jednotlivé hodnoty odrážajú výsledky štandardizovaného testovania – valivý odpor, priľnavosť za mokra a hlučnosť.
Štítky ponúkajú stručný prehľad, ktorý zákazníkovi napovedá o vlastnostiach konkrétnej pneu. Je dobré venovať im pozornosť, no zároveň si treba všímať aj výsledky nezávislých testov. Dostatok informácií predstavuje kľúčový predpoklad pre správny výber a kúpu pneumatík.
Ukážka štítku, do ktorého sú následne doplnené príslušné kategórie/ triedy pre každú pneumatiku individuálne (na základe výsledkov testovania)
1. Valivý odpor – údaj o predpokladanej spotrebe paliva
Údaj o valivom odpore zohľadňuje energetickú efektívnosť a náklady na prevádzku motorového vozidla. Pri pneumatikách majú výrobcovia niekoľko cieľov. Jedným z nich je dosiahnuť čo možno najnižší valivý odpor počas jazdy. Je to z toho dôvodu, že čím je vynaložená energia nižšia, tým je menšia spotreba pohonných hmôt. Hodnoty palivovej účinnosti sú tak zaujímavé z hľadiska financií, ktoré musí zákazník investovať do benzínu alebo nafty, a takisto z pohľadu na životné prostredie. Znížením valivého odporu totiž dochádza okrem finančnej úspory aj k úspore emisií CO2.
Poprední výrobcovia pneumatík sa neustále snažia zdokonaľovať jednotlivé parametre svojich produktov a preukázať tým zodpovedný prístup k životnému prostrediu.
Označenie v triedach A – G (okrem D):
↑ A – maximálne úsporná
↓ G – málo úsporná
Rozdiel: zníženie a zvýšenie spotreby paliva o 0,10 – 0,15 l/ 100km.
Odporúčané produkty pri zohľadnení pomeru cena/ výkon:
Nižšia a stredná trieda:
- Matador MP16 81T
- BF Goodrich G-Grip
- Kleber Dynaxer
- Bridgestone Turanza
Vyššia trieda: Michelin Primacy 3
2. Priľnavosť na mokrej vozovke – označenie bezpečnosti
Priľnavosť pneumatík na mokrom povrchu ju kľúčová z hľadiska brzdnej účinnosti. To, ako rýchlo zareagujú (aký je záber pneumatík), priamo ovplyvňuje dĺžku brzdnej dráhy a bezpečnosť cestnej premávky
Klasifikácia od A – G (okrem D a G):
A – najkratšia brzdná vzdialenosť za mokra
G – najdlhšia brzdná vzdialenosť za mokra
Rozdiel: predĺženie brzdnej dráhy od 3 do 6 metrov pri brzdení z rýchlosti 80 km/hod.
3. Hlučnosť pneumatiky
Údaj o hlučnosti pneumatiky odráža výsledky meraní vonkajšieho hluku (v decibeloch), ktorý vydáva pneumatika pri plynulej jazde rýchlosťou 80 km/hod.
Označenie symbolom reproduktora, 1 – 3 zvukové vlny:
1 vlna (čierny prúžok) – tichá pneumatika
3 vlny (čierne prúžky) – o niečo hlučnejšia pneumatika
Výnimky
Od 1. novembra 2012 sú výrobcovia pneumatík povinní zabezpečiť, aby každá predávaná pneumatika bola vybavená príslušným štítkom. Uvedená povinnosť vstúpila do platnosti na základe nariadenia EP č. 1222/2009 o označovaní pneumatík z hľadiska vyššie uvedených kritérií. Nariadenie platí pre pneumatiky na osobné a 4x4 vozidlá a takisto na ľahké nákladné a nákladné automobily.
Existujú však aj výnimky, pri ktorých nie je potrebné označenie štítkom. Ide napríklad o rezervné pneumatiky, motocyklové, pre veteránov, protektorované, s tŕňmi, pretekárske (a naopak, s maximálnou rýchlosťou menšou ako 80 km/hod.), a i.