certifikovany_prodajca_matador.pngcertifikovany_predajca_continental.png

bezpecny_nakup.png

-------------------- 

 

Náš skúsený tím je tu stále pre Vás.

Ďakujeme za dôveru a prajeme veľa bezpečných kilometrov.

Spoznajte rozdiely medzi pneumatikami

Úvod / Spoznajte rozdiely medzi pneumatikami
Pri výbere pneumatík majú motoristi k dispozícii veľké množstvo modelov rozličných značiek. Ako sa zorientovať v ponuke pneumatík a v čom sa líšia?

Základné rozdelenie podľa sezóny
V minulosti boli najrozšírenejšie celoročné pneumatiky, ktoré sa používali vždy a za každého počasia. Tieto pneumatiky však neboli prispôsobené náročnejším podmienkam – zasnežená cesta či vysoká rýchlosť boli problémom.  

Dnes výrobcovia upúšťajú od univerzálnych celoročných pneumatík a špecializujú sa na vylepšovanie sezónneho obutia. Pre každé ročné obdobie sú totiž typické iné poveternostné podmienky, čomu sa na mieru prispôsobujú jednotlivé parametre pneumatík. Preto sú letné pneumatiky ideálne v lete, no v zimnom období strácajú svoje užitočné vlastnosti a stávajú sa nebezpečnými. Letná pneumatika má počas nízkych teplôt a na zasnežených cestách iba 20% spoľahlivosť (v porovnaní so zimnou).

Letné pneumatiky
Letné pneumatiky sú vyrobené tak, aby zvládli extrémne vysoké teploty, a zároveň bez problémov odvádzali vodu z drážok. Zamedziť aquaplaningu má za úlohu zodpovedajúci typ dezénu, ktorý by mal mať hĺbku min. 1,6 mm.

Zimné pneumatiky

Minimálna hĺbka dezénu pre zimné pneumatiky je v našich zemepisných šírkach legislatívne stanovená na 3 mm. Pre zachovanie bezpečnosti však výrobcovia odporúčajú hĺbku aspoň 4 mm, pretože čím viac je dezén opotrebovaný, tým menší kontakt má pneumatika s vozovkou. V zime je obzvlášť dôležitá dosadacia plocha a stabilita vozidla – kvôli námraze vzniká veľké riziko šmyku.

 Minimálna hĺbka dezénuVlastnosti
Letné pneumatiky1,6 mm+ výborné jazdné vlastnosti na suchej vozovke
+ optimálny odvod vody v daždivom počasí
- nevhodné pre zimnú prevádzku (iba 20% účinnosť)
Zimné pneumatiky4 mm
+ prispôsobené nízkym teplotám a zhoršeným poveternostným podmienkam
+ použitie na zasneženej a zľadovatenej vozovke
- pri použití v lete sa rýchlo opotrebúvajú, sú hlučné a hrozí riziko handlingu (účinnosť ostáva zachovaná na 80%)
Celoročné pneumatiky

Pri použití v lete –
1,6 mm
Pri použití v zime –
4 mm

+ vhodné pre vodičov, ktorí jazdia iba pár krát do roka
+ menšie náklady
- nízka priľnavosť účinnosť a teda slabá spoľahlivosť na mokrej, zasneženej a zľadovatenej ceste
- nevhodné pri vysokých rýchlostiach

Typy podľa konštrukcie pneumatík pre osobné vozidlá
Konštrukcia pneumatík sa označuje príslušným písmenom – uvádza sa nielen v technickom preukaze, ale aj priamo na bočnici každej pneumatiky.

Najčastejšie používaným typom je tzv. radiálna pneumatika (R). Kostru pneumatiky tvorí kordové tkanivo, ktoré je vo vnútri umiestnené od pätky po pätku radiálne (pod pravým uhlom na rovinu vedenú priamo cez stred behúňa).

Ďalším typom sú dnes už takmer nepoužívané diagonálne pneumatiky (-). Vrstvy tkaniva prechádzajú prierezom pneumatiky diagonálne, pričom jednotlivé vrstvy sa striedajú kvôli vystuženiu.

Existuje aj semiradiálna pneumatika, čo predstavuje zmiešaný typ konštrukcie.

Pneumatiky s Runflat technológiou
Runflat pneumatiky disponujú spevnenou bočnicou. Tá vodičom umožňuje núdzový dojazd až do vzdialenosti 80 km, a to pri zachovaní všetkých jazdných vlastností a bezpečnosti. Jediným obmedzením je nutnosť dodržať výrobcami stanovenú rýchlosť, max. 80 km/ h.