Úvod / Obavy z defektu? Vďaka technológii Run-flat si ho ani nevšimnete
Každý vodič, ktorý má aspoň jednu skúsenosť s defektom, môže potvrdiť, že nejde o veľmi príjemný zážitok. Výmena kolesa na diaľnici za zníženej viditeľnosti alebo na úzkej ceste je neraz problematická. Nehovoriac o tom, že menej technicky zdatní vodiči a vodičky, si sami neporadia – musia požiadať o pomoc asistenčnú alebo odťahovú službu. Takýto defekt sa potom niekoľkonásobne predraží. Ako sa dá predísť problémom so zdĺhavou a neraz náročnou výmenou kolesa?
Dojazdové pneumatikyZa dojazdové sa považujú dva typy pneumatík:
- menšie rezervné pneumatiky s obmedzenou rýchlosťou jazdy do 80 km/h, ktoré sú často rozlíšiteľné nielen nepomerným rozmerom v porovnaní s ostatnými kolesami na vozidle, ale takisto nápadnou farbou
- špeciálne navrhnuté pneumatiky, umožňujúce núdzový dojazd do najbližšieho servisu
Pri prvom type sa vodiči výmene kolesa nevyhnú. No druhý typ im dokáže zabezpečiť komplexnú „bezúdržbovosť“ aj pri úplnom defekte. Hovoríme o dojazdových pneumatikých s tzv.
Run-flat (ROF) technológiou.
Kľúčovou výhodou je bezpečnosťRun-flat pneumatiky majú spevnenú bočnicu s obsahom pryžovej zmesi, vďaka ktorej je vozidlo schopné pokračovať v jazde aj po prerezaní gumy. Bočnica je pri týchto pneumatikách samonosná – teda skonštruovaná tak, aby bola schopná odolať veľkej záťaži, a teda uniesť celú váhu, ktorá sa na ňu sústredí. Napriek tomu, že pri defekte dochádza k neprirodzenému, nadmernému ohybu, bočnica sa nepoškodí.
Dojazdová pneumatika Continental
Optimálny tvar ráfika prispieva k tomu, aby sa pri náhlej strate tlaku vnútorná časť „neskĺzla“ do disku. Automobil tak zostáva plne ovládateľný, čo je zárukou bezpečnosti posádky. Nevyhnutné je však dodržať predpísanú rýchlosť max. 80 km/h. Výrobcovia uvádzajú
bezproblémový dojazd do vzdialenosti 80 kilometrov (niektorí dokonca až do 150 km, pokiaľ defekt nie je masívny a tlak sa stráca pomaly).
Ale práve tým, že si pneumatika zachováva všetky požadované jazdné vlastnosti (a to dokonca aj v zákrutách a vo vyššej rýchlosti), je príčinou toho, že vodič nemusí defekt vôbec spozorovať. Preto je možné Run-flatové pneumatiky použiť iba na vozidlách, ktoré disponujú indikátorom straty tlaku v pneumatikách (TPMS), systémom detekcie jeho úniku (DDS) alebo systémom varovania (RPA) a pod. Všetky tieto varovné systémy upozornia vodiča na to, že s pneumatikami nie je niečo v poriadku.
Treba si uvedomiť, že technológie slúžia na informovanie a podporu v núdzovej situácii, aby bolo možné bez problémov doraziť do najbližšieho servisu. Nepodceňujte preto žiadne varovanie na palubnom počítači.
Nielen pre luxusné vozidlá
Je pravdou, že napríklad automobilka BMW obúva Run-flat pneumatiky na viaceré svoje nové modely v rámci prvej výbavy. To však automaticky neznamená, že ich možno používať len na autách vo vyššej triede. Stačí, ak je vozidlo vybavené už spomínanými systémami varovania – a tými čoraz častejšie disponujú aj oveľa dostupnejšie vozidlá, spadajúce do strednej triedy.
Cena za kvalitu
Pri kúpe Run-flat pneumatík treba počítať s vyššou cenou, ktorá odráža celý vývoj a technologickú náročnosť ich výroby. Takisto motoristov nepoteší vyššia cena sezónneho prezutia, pretože obúvať takéto pneumatiky nedokážu všetky servisy. Prísnejšie nároky na technické vybavenie pneuservisu a odbornú spôsobilosť zamestnancov sú dôvodom zvýšených nákladov v porovnaní s prezúvaním štandardných pneu. Neodborná manipulácia by totiž mohla mať za následok nevratné poškodenie pneumatiky.
Porovnanie výhod a nevýhod Run-flat
+ nezmenené jazdné vlastnosti v prípade defektu | - ↑ cena za 1ks |
+ bezpečnosť | - ↑ cena za servis |
+ nie je nutné vymieňať prepichnutú pneumatiku | - nedajú sa opraviť |
+ vhodné pre všetkých motoristov | - je nevyhnutné mať vozidlo so systémom kontroly tlaku v pneumatikách |
+ odpadá povinnosť nosiť vo vozidle rezervnú pneumatiku alebo sadu na opravu defektu | - o niečo menšia schopnosť absorbovať nárazy |
+ viac miesta v kufri a menšia hmotnosť vozidla | - niektorí vodiči uvádzajú o niečo vyššiu hlučnosť |
+ čiastočne menšia spotreba | |
+ jednoduchá montáž | |
+ kompatibilita so štandardne predávanými diskami
| |
Väčšina popredných svetových výrobcov pneumatík má vo svojej ponuke aj pneumatiky s technológiou Run-flat. Každý má však vlastné označenie pre daný typ:
Continental | SSR (SelfSupportingRunflat, CSR (ContiSupportRing) |
Goodyear | ROF (Run On Flat) |
Dunlop | DSST (Dunlop Self Supporting Technology) |
Michelin | ZP (Zero Pressure) |
Pirelli | RFT (Run Flat Tire) |
Bridgestone | RFT (Run Flat Tire) |