certifikovany_prodajca_matador.pngcertifikovany_predajca_continental.png

bezpecny_nakup.png

-------------------- 

 

Náš skúsený tím je tu stále pre Vás.

Ďakujeme za dôveru a prajeme veľa bezpečných kilometrov.

Kedy je potrebné vymeniť pneumatiky

Úvod / Kedy je potrebné vymeniť pneumatiky
Pneumatiky starnú a opotrebúvajú sa. Aj keď sú dnes vyrábané z technologicky zdokonalených materiálov, stále ide o spotrebnú vec – pri kontakte s vozovkou dochádza k treniu a drážky sa, prirodzene, skracujú. Motoristi preto musia myslieť na ich výmenu.

Na otázku, kedy meniť staré pneumatiky za nové neexistuje univerzálna odpoveď. Vieme vám však poradiť, ako rozpoznať signály, ktoré indikujú ten správny čas.

Cudzí prvok
Najviac viditeľným ukazovateľom je cudzí predmet zapichnutý v pneumatike. Ak vozidlo dostane defekt, treba ihneď riešiť aspoň dočasnú opravu sprejom; prípadne výmenu za rezervné koleso a následne navštíviť pneuservis. Niekedy pritom nedôjde k okamžitej strate tlaku (napr. pri zapichnutom klinci), no napriek tomu je potrebná návšteva servisu. Nie vždy je však možné defekt opraviť.

V prípade, že je pneumatika značne poškodená alebo prerazená v bočnici, je čas zakúpiť novú.

Zmeny v jazdných vlastnostiach
Zmeny správania sa vozidla na vozovke sú často následkom opotrebenia pneumatík, čo sa prejavuje vibráciami v riadení, „ťahaním“ automobilu do jednej zo strán a nadmernou hlučnosťou. Asymetrické opotrebovanie dezénu možno rozpoznať aj vizuálne:

  • Ak je jedna časť dezénu opotrebovaná viac ako ostatné časti – k tomu dochádza z dôvodu nesprávneho hustenia. Pri prehustení vidieť veľké opotrebenie v strede, pretože tam sa sústreďuje najväčšia hmotnosť vozidla. Pneumatika tak vydrží podstatne kratšie.
Naopak, pri podhustení sa váha rozkladá hlavne na okrajové časti dezénu, čoho dôsledkom je zníženie adhézie, zvýšenie valivého odporu a celkovej spotreby paliva.

Zlé nahustenie je pritom najčastejšou príčinou nesúmerného opotrebovania pneumatík. Vodiči mnohokrát nemajú správne informácie o hodnotách tlaku (iné sú pri bežnej záťaži, iné pri nadmernej) a zanedbávajú jeho kontrolu. Často zabúdajú aj na rezervu, ktorú je potrebné takisto skontrolovať. Tlak sa pritom meria výhradne za studena.
 
  • Ak sú okraje trhané – príčinou je nerovnomerný kontakt pneumatiky s povrchom vozovky z dôvodu chybného nastavenia geometrie (zbiehavosti/ rozbiehavosti kolies). Správna geometria náprav je mimoriadne podstatná aj pre presné riadenie vozidla.
  • Ak sa tvoria ryhy alebo priehlbiny v dezéne – vtedy je potrebné nechať skontrolovať geometriu, vyváženie kolies aj mechanizmus riadenia.

Zmierniť nerovnomerné opotrebovanie je možné aj jednoduchým prehodením pneumatík na inú nápravu pri sezónnom prezúvaní. Rýchlejšiemu znehodnocovaniu nahráva aj nesprávne vyváženie kolies. Preto si pri výmene zimných pneu za letné a naopak vždy nechajte pneumatiky vyvážiť. Rovnako nezabudnite na správne skladovanie pneumatík, vďaka čomu zostanú nepoškodené.

Potrebujem nové pneumatiky?
Pneumatiky sa každodennou prevádzkou postupne opotrebúvajú. Jednoduchým, rozpoznateľným indikátorom už nevyhovujúcej hĺbky dezénu je tzv. TWI (Tread Wear Indicator). Ide o prúžky, ktoré sú zalisované v drážke a slúžia na to, aby vodiča upozornili na nedostatočný dezén. Pokiaľ nie sú v rovine s lamelami, hĺbka je v poriadku a vy sa môžete spoľahnúť na všetky kľúčové vlastnosti. Ak je dezén opotrebovaný na úroveň indikátora, pneumatiky je nutné vymeniť za nové, pretože strácajú priľnavosť k vozovke. To spôsobuje problémy hlavne na mokrej ceste, pretože drážky nie sú schopné dosť rýchlo odvádzať vodu a hrozí aquaplaning. Ešte väčším problémom je nepostačujúca hĺbka dezénu pri zimných pneumatikách. Zvyšuje sa riziko šmyku a ohrozená je bezpečnosť posádky. 

Nespoliehajte sa len na čísla
Zákonom daná hĺbka dezénu pre letné pneumatiky je 1,6 mm (totožná s TWI) a pre zimné 3 mm. Ide však o hraničný limit z pohľadu legislatívy, čo nie vždy zodpovedá bezpečnosti. Preto je žiaduce, pneumatiky pravidelne kontrolovať a nespoliehať sa len na „papierovo“ stanovené milimetre.

Staronová pneumatika
Veľa vodičov jazdí len sporadicky, a tak je dezén na ich pneumatikách dostačujúci aj po mnohých rokoch. No v prípade, že majú pneumatiky staršie ako 8 rokov, mali by ich vymeniť bez ohľadu na stav. Gumová zmes totiž vekom starne a stráca svoje užitočné vlastnosti. Pri starých pneumatikách sa zvyšuje valivý odpor, stúpa spotreba a predlžuje sa brzdná dráha, čo môže ohroziť bezpečnosť cestnej premávky.