Powered by Smartsupp
0905 657 498 | Po - Pi: 08:00 - 16:00
certifikovany_prodajca_matador.pngcertifikovany_predajca_continental.pngShoROku18.pngLogo_eliteGold_2019_full.pngzf_logo_sk.png

BezpecnynakupNew.jpg 

-------------------- 

 Náš skúsený tím je tu stále pre Vás.


Ďakujeme za dôveru a prajeme veľa bezpečných kilometrov.

Ako sa spoľahlivo vyhnúť aquaplaningu

Úvod / Ako sa spoľahlivo vyhnúť aquaplaningu
Leto so sebou prináša okrem slnka aj množstvo zrážok. Daždivé počasie môže motoristom nepríjemne skomplikovať jazdu a spôsobiť nemalé škody. Veľkým problémom na mokrých vozovkách je riziko vzniku aquaplaningu, ktoré spôsobuje, že sa automobil začína doslova kĺzať po ceste. Vodič stráca kontrolu nad riadením a vozidlo sa v okamihu stáva neovládateľným.

Boj s prebytočnou vodou
Mokrá vozovka (a samotná voda, ktorá sa na nej zadržiava) sťažuje plynulý prechod pneumatík cez vodný stĺpec. O prítomnosti aquaplaningu sa dá hovoriť práve v prípadoch, kedy drážky behúňa nedostatočne odvádzajú vodu – tá sa dostáva medzi pneumatiku a vozovku, čoho následkom je vznik tzv. vodného klinu a strata priľnavosti. Priľnavosť je pritom kľúčová vlastnosť pneumatík pre bezpečnosť posádky a cestnej premávky, pretože zabraňuje tomu, aby sa vozidlo dostalo do šmyku.

Nebezpečenstvo aquaplaningu spočíva v tom, že pneumatika stráca kontakt s povrchom cesty. Ovplyvňovať smer jazdy alebo brzdiť, keď sa auto kĺže po vode, je veľmi náročné. Niekedy dokonca nemožné. Dôsledky zhoršuje nielen vysoký vodný stĺpec, ale takisto rýchlosť vozidla. Preto je nevyhnutné vždy prispôsobiť rýchlosť jazdy aktuálnym poveternostným podmienkam a množstvu zrážok.

Vhodné pneumatiky pre jazdu v silnom daždi
Sychravé počasie je nevyspytateľné z hľadiska bezpečnosti. Preto by si mali vodiči vyberať pneumatiky aj podľa toho, aké vlastnosti udávajú výrobcovia vo vzťahu k jazde na mokrom povrchu. Rovnako by si mali všímať údaje o brzdnej dráhe a ovládateľnosti za mokra, ktoré takisto napovedajú o schopnosti pneumatiky bojovať proti aquaplaningu.

Kvalitné pneumatiky, pri výrobe ktorých sa používajú najnovšie technológie, dokážu pohotovo odvádzať prebytočnú vodu z miesta medzi povrchom vozovky a pneumatikou. Vďaka tomu zabezpečujú stabilitu automobilu aj pri silných prehánkach a v zákrutách. Ide o pneu, ktoré majú:

  • Optimálny dizajn dezénu behúňa:
    -  Napr. asymetrické zoradenie drážok ( Dunlop SP Sport  )
    - Patentovaný dezén so samoblokujúcimi lamelami  ( Michelin Primacy 3 )

  • Protisklzový systém Michelin pre výnimočnú priľnavosť na mokrej vozovke a pri prejazde kalužami – napr. Michelin Primacy 3 , Michelin Primacy HP

  • Vhodnú zmes gumy – každý výrobca má svoje unikátne zloženie gumy (napr. s obsahom veľkého množstva siliky; Dunlop SP Sport   

Úlohou pneumatík je čo možno najefektívnejšie zamedziť vzniku aquaplaningu. Ak však k nemu dôjde, pomáhajú minimalizovať jeho negatívne dôsledky a uľahčujú vodičovi zvládnuť vzniknutú situáciu.

Čo môže ovplyvniť vodič
Použitie špičkových technológií v pneumatikách popredných svetových výrobcov dokáže znížiť riziko aquaplaningu. Aby však všetko fungovalo tak, ako má, je nevyhnutná aktívna participácia samotného vodiča, prípadne majiteľa motorového vozidla.
Dôležitá je pravidelná kontrola tlaku v pneumatikách. Správne nahustené pneumatiky sú kľúčovým faktorom v snahe zabrániť kĺzaniu vozidla po mokrej vozovke. Podhustené pneumatiky nielenže zvyšujú toto riziko, ale zhoršujú aj brzdné vlastnosti, čo je veľmi nebezpečné.

Vodič by mal zároveň pravidelne kontrolovať opotrebenie pneumatík a všímať si, aká je zostávajúca hĺbka dezénu. Zo zákona ide o minimálnu hĺbku 1,6 mm pri letných pneumatikách a 3 mm pri zimných. Nejde len o nutnosť dodržať legislatívu a vyhnúť sa pokute, ale predovšetkým o bezpečnosť (vrátane možnosti vyhnúť sa bezprostrednému ohrozeniu aquaplaningom).