S príchodom chladnejšieho obdobia vodiči zvažujú, kedy vymeniť svoje letné obutie za zimné. Niektorí však premýšľajú nad tým, či vôbec prezúvať...a práve to môže byť dôvodom zbytočných kolíznych situácií.
Nepodceňujte sezónnu výmenu pneumatík
Výrazný pokles vonkajšej teploty má za následok zmeny v správaní sa pneumatiky pri kontakte s vozovkou. Letné pneumatiky sú vyrobené z gumy, ktorá pri nízkych teplotách výrazne tvrdne, čím stráca priľnavosť a auto je náchylné dostať sa do šmyku. Mínusom je aj to, že sa nedokážu rýchlo prispôsobiť náhlym zmenám v počasí. V zime je totiž bežný obrat z pekného slnečného počasia na dážď so snehom v priebehu niekoľkých minút, čím vzniká riziko nebezpečenstva.
Letné pneumatiky nemajú schopnosť odolávať takýmto nepredvídateľným poveternostným podmienkam aj kvôli inej konštrukcii dezénu (je menej členitý ako v prípade zimných pneumatík).
Celkovo je stabilita a ovládateľnosť automobilu slabá a zhoršuje sa, keď začne husto snežiť a vznikne námraza na vozovke. Auto na letnom obutí sa tak doslova „kĺže“, pričom vodič stráca kontrolu nad riadením. Veľkým problémom je aj predĺženie brzdnej dráhy oproti jazde na zimných pneumatikách.
zdroj: Continental.sk
Kľúčové vlastnosti zimných pneumatík
Zimné pneumatiky sú navrhnuté tak, aby vedeli optimálne reagovať na nepriaznivé podmienky a teplotu menšiu ako +7°C. Vďaka špeciálnej zmesi gumy, pneumatika nestvrdne ani pri mínusových hodnotách. Tým je zachovaná maximálna priľnavosť. Zimné pneumatiky majú značne členitý a hlbší dezén (v porovnaní s letnými). Výrobcovia si dávajú záležať na prepracovaní systému lamiel, pretože lamely sú zodpovedné za ovládateľnosť na klzkom povrchu a efektívnejší odvod vody, vrátane kašovitého snehu, ktorý sa navyše nehromadí v drážkach. Výsledkom je znížené riziko aquaplaningu a šmyku.
Dunlop mnoholamelový systém | Dumlop reverzný SnowGuide | Goodyear adaptive SipeGrip |