certifikovany_prodajca_matador.pngcertifikovany_predajca_continental.pngShoROku18.pngLogo_eliteGold_2019_full.png

bezpecny_nakup.png

-------------------- 

 

Náš skúsený tím je tu stále pre Vás.

Ďakujeme za dôveru a prajeme veľa bezpečných kilometrov.

Pneumatiky v lete - škodia pneumatikám vysoké teploty?

Úvod / Pneumatiky v lete - škodia pneumatikám vysoké teploty?

Letné pneumatiky sú konštrukčne aj materiálom uspôsobené na použitie v horúcich letných mesiacoch. Zmes, z ktorej sú vyrobené, je mäkkšia ako pri zimných pneumatikách, aby sa pneumatiky dokázali prispôsobiť vysokým teplotám vzduchu a vozovky. Slnkom rozpálená vozovka môže dosahovať až 50ºC (pri vonkajšej teplote 30ºC).

Vplyvom tepla dochádza ku rozpínaniu pneumatiky a následne často k prehusteniu, pretože sa mení tlak v pneumatikách. Dokonca tak výrazne, že pneumatika prestáva dostatočne kopírovať povrch vozovky. Dôvodom je značná záťaž v stredovej časti behúňa – pneumatika je namáhaná nerovnomerne, a tak sa rýchlejšie opotrebúva a stráca svoje jazdné vlastnosti. Preto je nevyhnuté pravidelne kontrolovať hustenie pneumatík.

Intenzívne slnečné žiarenie má za následok stratu pružnosti materiálu a niekedy aj vznik malých trhlín, čím sa kvalita a životnosť pneumatík znižuje.

Tip: vždy, keď je to možné, zaparkujte svoje vozidlo do tieňa, prípadne do garáže. Zároveň sa vyhýbajte miestam, na ktoré svieti slnko počas celého dňa.


Letné vs. ojazdené zimné pneumatiky
Vzhľadom na to, že v našich podmienkach zákon ustanovuje minimálnu hĺbku dezénu 3 mm pre zimné pneumatiky, veľa vodičom je doslova „ľúto“ vyhodiť takéto pneumatiky. A tak si ponechajú zimné obutie s cieľom dojazdiť ho v lete. Je to aj preto, že norma pre použitie v letnom období je menej prísna – postačí dezén s hĺbkou 1,6 mm. Neprezutím zimných pneumatík na letné, však riskujete.

Zimná pneumatika je naozaj na zimu
Pri výrobe zimných pneumatík sa používa väčšie množstvo prímesí siliky, aby sa zabezpečila lepšia priľnavosť na mokrej vozovke a pri extrémne nízkych teplotách či námraze. Navyše, drážky v dezéne sú tvorené mnohými lamelami – vďaka tomu dokážu pneumatiky rýchlejšie odvádzať vodu a kašovitý sneh.

Ako sa teda správa zimná pneumatika pri vysokých teplotách?

Závažné nedostatky
Zimné pneumatiky v lete strácajú svoje dobré jazdné vlastnosti (to, čo na nich oceníte v zime, je zároveň problémom v lete). Znižuje sa schopnosť prenášania bočných síl, čo môže mať za následok nedotáčavosť. V kritických situáciách môže dôjsť dokonca aj ku vyneseniu vozidla zo zákruty. Celkovo je problémom nestabilita automobilu – hrozí handling a aquaplanning, a to najmä na mokrom povrchu.

Bezpečnosť posádky však ohrozuje hlavne predĺženie brzdnej dráhy. Ak si ponecháte zimné pneumatiky v lete, rozdiel v rýchlosti zastavenia vozidla je značný. Keď vozidlo s letnými pneumatikami už stojí, vozidlo so zimnými prejde ešte niekoľko meterov! Najväčšie rozdiely sú pritom viditeľné za mokra.

Menej závažné nedostatky

Pre objektívnosť boli rozdiely v brzdnej dráhe na suchom povrchu menšie, ako na mokrej vozovke. Vysoké teploty spôsobujú rýchlejšie opotrebovanie používaných (zimných) pneumatík v každodennej prevádzke. Naviac sa zvyšuje valivý odpor, čoho dôsledkom je citeľné navýšenie spotreby paliva. Negatívom je aj výraznejšia hlučnosť – posádka vozidla má menší komfort. Pri jazde v mestskej premávke to možno nie je až také nepríjemné, no pri dlhších cestách áno.

Zabudnite preto na dojazďovanie zimných pneumatík v lete. Je to nebezpečné, nepohodlné a neekonomické. Vyberte si z našej akciovej ponuky letných pneumatík za výborné ceny.