Powered by Smartsupp
0905 657 498 | Po - Pi: 08:00 - 16:00
certifikovany_prodajca_matador.pngcertifikovany_predajca_continental.pngShoROku18.pngLogo_eliteGold_2019_full.pngzf_logo_sk.png

BezpecnynakupNew.jpg 

-------------------- 

 Náš skúsený tím je tu stále pre Vás.


Ďakujeme za dôveru a prajeme veľa bezpečných kilometrov.

Dá sa zabrániť stretu vozidla s divou zverou?

Úvod / Dá sa zabrániť stretu vozidla s divou zverou?
Univerzálny návod na to, ako sa na cestách vyhnúť divej zveri neexistuje. Je totiž viac než pravdepodobné, že sa každý vodič raz za čas ocitne v jej neželanej blízkosti. Čo robiť, keď naozaj nie je možné predvídať náhle ohrozenie zvieraťom?

V motoristických kruhoch sa najčastejšie hovorí o tom, že vodič by mal predvídať prítomnosť divej zveri, a to nielen tam, kde sa nachádza výstražné dopravné značenie. Dopravná značka upozorňujúca na možný výskyt zveri v okolí ciest je dobrá vec, ale jednak sa nenachádza všade, kde by to bolo potrebné, a navyše má len obmedzené možnosti. Vodič je povinný zvýšiť pozornosť v danom úseku, sledovať okraj vozovky a prispôsobiť rýchlosť tak, aby dokázal včas reagovať na potenciálne nebezpečenstvo.

jelen.jpg
Výstražná značka A18 - Pozor zver!

Predvídavosť funguje len čiastočne, zamerajte sa na správne minimalizovanie škôd

Z praxe je však zrejmé, že aj napriek týmto opatreniam sa nehody so zverou stávajú a pribúdajú s prichádzajúcimi jarnými dňami, kedy začína byť zver aktívnejšia. A to hlavne za šera a v skorých ranných hodinách, za svitania. Navyše, stretávacie (a diaľkové) svetlá pútajú pozornosť zveri, a tak sa môže stať, že sa pred vozidlom nečakane objaví jeleň, ktorý bude uprene hľadieť na prichádzajúce vozidlo. Vysoká zver býva svetlami natoľko zaujatá, že zostane jednoducho paralyzovaná a neutečie – ak teda vodič nestihne včas pred zvieraťom zabrzdiť, dochádza ku zrážke.

Nehody, ktorých účastníkom je lesná zver, sú značne nebezpečné, pretože ide o stret automobilu so zvieraťom veľkých rozmerov a hmotnosti. A navyše vo vysokej rýchlosti. Ohrozená je preto nielen zver, ale predovšetkým posádka. Najväčšie riziko hrozí pri vysokej zveri s parožím, ktoré doslova „preletí“ čelným sklom a môže vážne zraniť cestujúcich.

Čo môžete predvídaťČo nemôžete predvídať
  • Možný výskyt divej zveri v rizikových oblastiach (les, v blízkosti rieky, poľa)
  • Náhle vbehnutie zvieraťa na cestu spoza stromov alebo zo zákruty
  • Reálnu opodstatnenosť značky Pozor zver!
Čo môže pomôcť
  • Zvýšený výskyt zveri v ranných a večerných hodinách
  • Zvýšená pozornosť vodiča
  • Správne nahustené pneumatiky s dostatočným dezénom, ktoré zaručia dobrý kontakt pneumatiky s povrchom vozovky aj v zhoršených poveternostných podmienkach
  • Technika – infrakamery vo vozidle, ktoré upozornia vodiča na možný objekt pred ním; systém automatického brzdenia pred prekážkou
  • V prípade, že v diaľke uvidíte prejsť cez cestu nejaké zviera, je viac ako pravdepodobné, že sa o chvíľu zjaví ďalší kus z čriedy


Keď už nie je možné vyhnúť sa prekážke na ceste, je dôležité urobiť všetko pre bezpečnosť posádky. To znamená:
  • Nikdy nestočte volant do protismeru s cieľom vyhnúť sa!
    V protismere sa môže práve nachádzať iné osobné či nákladné vozidlo. Nebezpečný je aj čelný náraz do stromu alebo betónového piliera.

  • Snažte sa čo naviac brzdiť a pevne držať volant
    Pozor: Pri prudkom brzdení hrozí šmyk, preto je nevyhnuté odhadnúť brzdnú silu v závislosti od stavu vozovky (samozrejmosťou sú letné/ zimné pneumatiky podľa ročného obdobia)

  • Vážnym zraneniam sa môžete vyhnúť, ak popri kontinuálnom brzdení, narazíte do prekážky priamo, teda čelne
    Ak už musí dôjsť ku zrážke, tak podľa odporúčaní nemeckého motoristického klubu ADAC, je pre posádku najviac bezpečný priamy náraz (náraz čo najväčšou plochou). Takto sa energia rovnomerne rozdelí medzi deformačné zóny, ktoré ju pohltia, čím sa zmenšuje riziko vážnych zranení cestujúcich. ADAC zrealizovaním crash-testov a simuláciou zrážky vozidla s divou zverou prišiel k tomuto jednoznačnému záveru.

Je dôležité si uvedomiť, že ani vodič, ani zver nemusí byť vinníkom nehody. Niekedy stačí byť v zlom čase, na zlom mieste. Preto je nevyhnuté brať do úvahy výstražné značenie, všímať si okolie a krajnice ciest v rizikových miestach a spomaliť v neprehľadných úsekoch.